SEW-Eurodrive
SEW-Eurodrive tutki RVS Technology® -geelin tehoa kuormitustesteissä. Testit tehtiin yhtiön sähkömoottoreilla, joiden yhteydessä oli alennusvaihde.
Testissä tutkittiin neljän simpukkavaihteen yhteydessä olevan sähkömoottorin lämpötilaa ja virtaa, kun vaihteita käytettiin ilman voiteluöljyä nimelliskuormituksella. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka moottorit käyttäytyvät hätätilanteessa.
Testissä vertailtiin kahta RVS-käsiteltyä yksikköä kahteen käsittelemättömään yksikköön. RVS Technology® -geelillä oli merkittävä vaikutus käsiteltyihin yksiköihin. Vaihteiston hampaiden pintojen käsittely voi raportin mukaan pidentää käyttöikää merkittävästi (kaksinkertaiseksi), tuoda potentiaalisia säästöjä öljynvaihtojen harvenemisena ja jopa halvempien materiaalien käyttämisenä.
Tärkeimmät testitulokset:
- Testeissä käsitellyissä vaihteissa näkyi selkeänä hätätilanteen toimintavarmuus. Käsittelyn jälkeen vaihteiden hampaiden pinnat peittyivät, millä saavutettiin huomattavasti parempi käyttövarmuus.
- Vaikka teräs–messinki-kitkapari ei olekaan optimaalinen RVS-käsittelyn kannalta, lämpötilan aleneminen (jopa 54 °C:n) ja sähkövirrassa havaittu ero (jopa 2,0 A:n ero eli -65 %) käsittelyn jälkeen olivat ilmiselvät.
- RVS Technology® -geelillä käsitellyissä yksiköissä ei ollut havaittavissa mitään merkkejä kulumisesta. Käsittelemättömien yksiköiden rattaiden hampaiden pinnoilla puolestaan havaittiin selkeitä kiinnileikkautumisjälkiä ja korkeita laakerilämpötiloja (päästölämpövärejä).